採用情報

【法学部】専任教員(英語科目担当 )の公募のお知らせ(B, 2件募集の内2件目) 応募期間:~2025年7月31日(木)日本時間の正午まで/Call for Applications: Full-time instructor of English, Faculty of Law(Position B,  2nd of 2 positions)

2025年05月20日

このたび本学部では英語科目担当の専任教員を公募いたします。
詳細は以下をご覧ください。


※JREC IN Portalにも、本公募の情報が掲載されております。
 こちらからご覧ください。

                記

1 職名および人員 

大学専任教員(准教授または助教)、無任期 1名

 

2 担当科目 

英語科目(主に英語科目を担当。その他の科目については5に記載)

 

3 勤務地

 主に中央大学茗荷谷キャンパス(東京都文京区; 担当科目や委員会業務によっては多摩キャンパスをはじめ他校地での業務あり)となりますが、研究室は、後楽園キャンパスまたは茗荷谷キャンパス(共に東京都文京区)のいずれかとなります。

 

4 応募資格・要件

(1)博士学位を有するか、それに相当する研究業績を有する者で、採用予定日において1年間以上の大学での教育業務就業歴を有する者(常勤か非常勤かは問わない)。ただし博士学位を有していない場合2年間以上の大学での教育業務就業歴を要する。

(2)日本語を第一言語としない応募者にあっては、授業・校務に必要な日本語運用能力を有すること。英語を第一言語としない応募者にあっては、授業・校務に必要な英語運用能力を有すること。

 

5 業務内容(より詳しくは(付)「中央大学専任教員(無任期)の労働条件について」の4を参照)

(1)授業の担当: 主として英語科目を担当することに加えて、導入教育のための演習科目、講義科目(総合教育科目など)を、日本語および英語によって担当すること。

(2)英語科目のとりまとめや連絡業務、カリキュラムの開発・運営業務、留学研修プログラムの関連業務。

(3)通信教育部に設置の科目の授業および試験の出題・採点を担当。

(4)課外における学生の教育指導(学習指導、進路相談、教育実習指導、留学指導など)。

(5)法学部教授会、法学部委員会、全学委員会などの学内運営・事務業務(入試業務、通信教育部の業務を含む)に日本語を用いて携わること。 

(6)自身の専門分野における研究の遂行。

 

6 就業条件(より詳しくは(付)「中央大学専任教員(無任期)の労働条件について」の8を参照)

定年は70歳に達した年度の年度末とする。

 

7 採用予定日 

2026年4月1日

 

8 応募締め切り日 

2025年7月31日(木) 日本時間の正午

 

9 選考方法

第1次審査:提出された資料にもとづいて書類審査を行います。

第2次審査:面接審査を、第1次審査合格者を対象として英語および日本語で行います。その際に主要業績の提出を求めますが、面接日時(9月初旬を予定)を含め詳細は追って連絡します。最終候補者には、審査終了後に学位証明書もしくは最終学歴証明書(学位記の写しでも可)の提出を求めます。

 

 

10 提出書類

特に書式は定めませんが、A4サイズの用紙設定での提出をお願いします。

(1)履歴書(写真貼付ならびに国籍・性別の記載は不要です。電話番号ならびにメールアドレスは明記してください。)

(2)研究業績目録(主な業績3点に丸印をつけ、この3点の中に英語によるものを少なくとも1点含むこと。3点すべての概要をそれぞれ300字程度の日本語および150語程度の英語で付すこと。業績は添付しないでください。)

(3)推薦人(2名)の氏名、所属、連絡先メールアドレスを記載したもの(必ず事前に全ての推薦人の了解を得てください。中央大学法学部に所属する者、また本募集に応募している者は推薦人になることができません。同じ推薦人が複数の応募者の推薦人になっても構いません。)

(4)「英語教育へのアプローチ」をテーマに書いた文章(英語500語程度)

(5)「自らの研究から得た知見を法学部の導入教育のための演習科目にどのように活かせるか」をテーマに書いた文章(日本語1,000字程度)

提出書類に上記以外のものが含まれている場合は応募書類を受理しません。

 

11 応募書類提出方法

本公募はオンラインのみでの受付とします。

上記(1)〜(5)の書類を一つのPDFファイルにまとめたものをご用意下さい。書類の準備ができたところで、下記 Google Form より2025年7月31日(木)日本時間の正午までにご応募下さい。自動メール返信により、アップロード先をご通知いたします。

   https://forms.gle/5jvwqZ4om97UgioK7

情報漏洩防止および安全管理のため、PDFファイルをメールに添付して送らないで下さい。

 

12 就労条件および待遇

給与:【本俸】学部卒業後の教育研究歴に応じて決定する。毎年度定期昇給あり。
准教授・助教(月額)327,600円~ 【住宅手当】25,000円 
【その他手当】通勤交通費、扶養家族手当、稼働に応じた手当支給あり。

社会保険: 厚生年金、健康保険、雇用保険、労災保険に加入。

研究費: 基礎研究費として(年額)430,000円。

就業場所における受動喫煙防止のための取組事項: 茗荷谷キャンパス内では屋内外問わず全面禁煙の措置が採られています。
個人研究室は、後楽園キャンパスまたは茗荷谷キャンパス(共に東京都文京区)となります。

その他、中央大学専任教員規程および中央大学助教規程に従います。

(より詳しくは(付)「中央大学専任教員(無任期)の労働条件について」の6〜11を参照)

 

13 問い合わせ

中央大学法学部 専任教員(英語科目)採用 選考担当

chuo.law.engdept.2025+position.b★gmail.com

★を@に変更して送信してください。

注:これは中央大学法学部で行っている英語科目担当者公募の2件あるうちの1つ(公募B)です。各公募で要件等が異なりますのでご注意下さい。両方の公募に応募することも可能です。

2025年5月

 

 

(付)中央大学 専任教員(無任期)の労働条件について

学校法人中央大学 人事部人事課 

 中央大学 法学部事務室 

中央大学専任教員の労働条件については、以下のとおりです。

0.雇用者

学校法人中央大学 理事長
 

1.雇用形態・就任時の身分

  • 大学専任教員(教授、准教授、助教)
  • 採用決定時に通知する
     

2.契約の期間

  • 試用期間:なし
  • 任期の定め:なし
  • 定年(定年制度):あり(別途記載)
     

3.就業の場所(勤務地)

  • 授業実施は原則として、茗荷谷キャンパス(文京区大塚1-4-1)とする。本学の他施設における業務や出張等の場合は、この限りではない。
  • 後楽園キャンパスまたは茗荷谷キャンパスに研究室を備え、貸与する。
  • 研究室の使用開始日(入室日)・終了日(退室日)の日程は各学部から採用時・退職時に通知する。

 

4.従事すべき業務の内容

  • 研究に従事するほか、次の職務(教育・校務)を行う
  • 学則及び教授会又は研究科委員会の定める教育課程に基づいて授業を行い、学生の学修成果を評価するほか、学生の教育指導を行う。
  • 学生の入学及び卒業に関する業務を分担する。
  • 教授会、委員会などの会議への出席及びその決定に基づく業務を分担する。
  • 大学の運営に必要な管理業務を分担する。
  • 専門の科目の他、導入科目の担当、通信教育課程、他学部の授業科目の担当もあり得る。委員会等の他、入試の出題・採点、試験監督(一般入試・センター入試・特別入試、学部定期試験等)、進学相談、模擬授業、ガイダンスなどの校務を含む。
  • 他、中央大学専任教員規程による。

 

5.遵守事項

  • 学生・教職員等本学構成員相互の人格を尊重し、他人の権利を害さないこと。
  • 学内の教育・研究環境を保全すること。
  • 本学以外の組織の業務に従事し、又は自ら事業を営んで前条に定める教員の職務に支障をきたさないこと。
  • 本学の名誉を害し、又は信用を傷つけないこと。
  • 職務上知り得た秘密を他に洩らさないこと。
  • 他、中央大学専任教員規程による。
  •  

 

6.勤務日・勤務時間・休日・休暇

  • 勤務日:学年暦による
  • 勤務時間:授業担当責任時間は、授業時間一時限100分を基準とし、次の表のとおりとする。この場合において、大学院及び他学部の授業担当時間を含むものとする(中央大学専任教員規程第10条)。

身分 :授業担当責任時間

  • 教授:六時限
  • 准教授:六時限
  • 助教 A:五時限

 

授業時間割:

  • 1限 9:00~10:40
  • 2限 10:50~12:30
  • 昼休み 12:30~13:20
  • 3限 13:20~15:00
  • 4限 15:10~16:50
  • 5限 17:00~18:40
  • 6限 18:50~20:30
  • (※ただし、法務研究科を除く)

休日:学年暦および中央大学専任教員規程による

休暇:産前産後休暇、育児休暇、介護休暇、生理休暇、慶弔休暇、ドナー休暇、子の看護のための休暇

祝祭日の授業実施日あり
 

7.賃金

  • 本俸(給与):学内手続後(任用審議会後)3月中旬に個別に通知を行う。
  • 新任専任教員の経験年数換算に関する基準により換算する。
  • 前職での年収を保障するものではない。
  • モデル(参考)
  • 教授 50 歳 675,100 円、准教授40歳514,400円、助教A35歳431,700円
  • 諸 手 当:中央大学教員給与規則第10条第2項、中央大学教員給与規則内規第5条及び中央大学教員の諸手当に関する内規による。
  • 支払日:原則として毎月15日
  • 定期昇給:(昇給制度)あり
  • 賞与:(賞与制度)あり

 

8.退職に関する事項

  • 定年退職:満70歳とし、定年に達した学年度末に退職
  • 退職金:支給あり
  • その他:中央大学専任教員規程第24条、第27条、第45条
     

9.社会保険

  • 厚生年金、健康保険、雇用保険、労災保険に加入する。
     

10.交通費

  • 交 通 費:中央大学教員給与規則第17条にもとづき定期代を支給する。
  • (現状)6カ月通勤定期料金を支給。
  • 交通費の6カ月当たりの支給限度額は、次のいずれかとする。

① JR 150 キロメートルの6カ月通勤定期料金相当額

② 所得税法に定める1カ月当たりの通勤手当非課税限度額(15 万円)に6を乗じて得た額

 

11.その他

  • 就任のため転居を必要とする場合に、旧在勤地から大学在勤地に転居する費用を赴任旅費として支給する
  • (中央大学旅費規程第22条~第25条)。詳細は12月中旬以降に個別に通知を行う。
  • 本文書に記載のない項目については、中央大学専任教員規程による。
  • 受動喫煙防止措置の状況については、施設内全面禁煙(多摩・後楽園は特定屋外喫煙場所あり)。

 

以上

 

Call for Applications: Full-time instructor of English, Faculty of Law, Chuo University, Tokyo (Position B,  2nd of 2 positions)

May, 2025


 

The Faculty of Law of Chuo University (English Section) invites applications for a full-time tenured position to begin on 1 April 2026. 

 

1. Position: One tenured position, either as Associate Professor (junkyoju) or Assistant Professor (jokyo)

2. Teaching areas: English classes and additional subjects (see 5 for more details)

3. Place of employment:  Myogadani Campus (Bunkyo-ku, Tokyo), Chuo University (with some exceptional jobs at other campuses) . A research office will be provided at Myogadani campus  (in Bunkyo-ku) or Korakuen campus (also in Bunkyo-ku)

4. Requirements and expectations

a. Candidates must either hold a PhD degree or have academic publications of an equivalent standard, with a minimum of one year’s full-time or part-time university teaching experience or, if non-PhD holders, must have a minimum of two years’ full-time or part-time teaching experience in higher education (university or college).

b. Candidates whose first language is not Japanese are expected to have a Japanese competence for teaching and performing faculty-related duties. Candidates whose first language is not English are expected to have an English competence for teaching and faculty-related responsibilities.

 

 

5. Job description (for more details, see 4. of the ‘Chuo University Working Conditions for Full-time Teachers (Tenured)’, provided below)

a.Teaching: mainly English classes; plus introductory seminar classes and lectures (liberal arts classes) taught in Japanese and English

b. Collaborating and coordinating with colleagues on curriculum development and faculty development

c. The Distance Learning Division: classes, examinations, and grading

d. Supporting students outside the classroom (academic counselling, career advice, teaching practice support, advice for studying abroad, etc.)

e. Participating in university and faculty activities conducted in Japanese and other administrative work (e.g., committee work, tasks related to entrance examinations and the Distance Learning Division)

f. Academic research 
 

6. Working conditions (for more details, see 8. of the ‘Chuo University Working Conditions for Full-time Teachers (Tenured)’, provided  below)
Retirement age: The mandatory retirement date is the end of March following the 70th birthday. 

7. Start date: 1 April 2026

8. Application deadline: 12.00 noon (Japan Standard Time), Thursday, 31 July 2025

9. Selection process

a.The hiring committee will review all written applications.

b.Short-listed candidates will be required to submit copies of three main publications and will be invited for an interview at Myogadani campus in early September. (Online interviews can also be arranged.) Interviews will be in both English and Japanese. Further details will be provided at the appropriate time.

c.The successful candidate will need to submit a certificate or photocopy of their highest academic degree.

10. Required application documents
Documents must be A4 size. There is no required format for each document.

a. Curriculum vitae (No photograph or indication of nationality/gender is required. Please include your email address and phone number.)

b. A full list of academic publications, with three main publications indicated and summarized in both Japanese (approximately 300 characters) and English (approximately 150 words) (Do not send actual publications until requested.)

c. The names, affiliations and contact email addresses of two referees (Candidates must ask the permission of the referees beforehand; a referee can recommend more than one candidate; members of the Faculty of Law of Chuo University and applicants for this post cannot be referees.)

d. An essay in English (approximately 500 words) on your approach to English language education.

e. A proposal in English (approximately 300 words) for how you would use your academic expertise to teach an introductory seminar.

Applications which include anything not listed above will not be accepted. 

11. Application procedure

Applications will be processed online. All materials should be saved as a single PDF file. Once you have prepared the file, complete the following Google Form by 12.00 noon (Japan Standard Time), Thursday 31 July 2025. You will receive an automated email message containing a URL for uploading your application PDF file. 

https://forms.gle/5jvwqZ4om97UgioK7

For security reasons, do not send the PDF file as an attachment with your email. 

 

12. Remuneration and other financial details

Salary: Based on experience and other factors. Minimum monthly salary is ¥327,600 for both Associate Professors and Assistant Professors. Annual increases apply.

Allowances: A housing allowance of ¥25,000, transportation expenses, an allowance for dependents, and other additional payments depending on tasks performed

Insurance: Health insurance, social insurance, labour insurance and accident compensation insurance

Research funding: Basic research funding of ¥430,000 per year 

13. Work environment

The Myogadani campus is completely smoke-free, both inside and outside of buildings, in accordance with Chuo University policies.

Personal office location: Chuo University Myogadani Campus (Bunkyo-ku, Otsuka 1-4-1) or Korakuen Campus (also in Bunkyo-ku, Tokyo) 

All other work conditions are in accordance with Chuo University regulations (see 6. to 11. of ‘Chuo University Working Conditions for Full-time Teachers (Tenured)’, provided below).

14. For further information, please contact:

Hiring Committee, English Section, Faculty of Law, Chuo University

chuo.law.engdept.2025+position.b★gmail.com

Please change ★ to @.

Note: This is one of two open positions (English) in the Faculty of Law at Chuo University (Position B). Please be aware that the application requirements differ between the two. You may apply for both of the two positions.


 

Notice of Employment

 

The working conditions of full-time faculty members at Chuo University are as follows:

 

0. Employer:

Chief Executive Director, Chair of the Board, Chuo University

 

1. Employment Type and Status Upon Appointment

Full-time University faculty (Assistant Professor, Associate Professor, Professor)

Notification will be given upon appointment

 

2. Contract Duration

Trial Period: None

Fixed-Term Contract: None (Tenure position)

Retirement Age: Stipulated separately

 

3. Workplace (Work Location)

In principle: Myogadani Campus (Bunkyo Ward, Otsuka 1-4-1)

In principle, classes are held at Myogadani Campus. It may be necessary to conduct some work at other campuses.

A research office will be provided at Korakuen Campus or Myogadani. The schedule for office use (move-in/move-out) will be communicated at the time of hiring or resignation.

 

4. Duties

In addition to research activities, faculty members are expected to engage in the following tasks (education and administrative duties):

 

Conduct lectures in accordance with the curriculum stipulated by the University regulations and the Faculty Council or Graduate School Committee. 

Evaluate students' academic performance and provide students with educational guidance.

Participate in entrance exams and graduation-related duties.

Attend faculty councils and committees, and take on responsibilities based on their decisions.

Faculty members may also be assigned introductory courses, courses in other faculties (including distance education), committee work, entrance examination duties (question setting, grading, supervising), academic counseling, trial lectures, guidance sessions, and other administrative tasks as per the Chuo University Full-time Faculty Member Regulations.

 

5. Compliance

Respect the dignity of all University members (students, faculty, staff) and refrain from infringing on the rights of others.

Preserve the educational and research environment of the University.

Avoid engaging in outside employment or personal business that interferes with faculty duties.

Do not damage the University’s reputation or credibility.

Maintain the confidentiality of all information obtained in the course of work duties.

Comply with all Chuo University Full-time Faculty Member Regulations.

 

6. Working Days, Hours, Holidays, and Leave

Working Days: As per the academic calendar.

Teaching Hours: A standard lecture period is 100 minutes. 

Teaching responsibilities, including graduate school courses and courses in other faculties, are as follows:

- Professor: 6 periods/week

- Associate Professor: 6 periods/week

- Assistant Professor A: 5 periods/week

Class Timetable*:

1st period: 9:00–10:40

2nd period: 10:50–12:30

Lunch break: 12:30–13:20

3rd period: 13:20–15:00

4th period: 15:10–16:50

5th period: 17:00–18:40

6th period: 18:50–20:30

(*Except for the Law School)
 

Holidays: As per the academic calendar and faculty regulations.

Leave: Includes maternity leave, childcare leave, caregiving leave, menstrual leave, special leave for family events, organ donor leave, and child nursing leave.

Classes may be held on public holidays.

 

7. Salary

Base Salary: Individually notified by mid-March after internal procedures (Appointment Review Committee).

The salary is calculated based on the criteria for converting prior work experience for new full-time faculty members.

Previous salary is not guaranteed.
 

Salary Model (Reference):

- Professor (50 years old): ¥675,100

- Associate Professor (40 years old): ¥514,400

- Assistant Professor A (35 years old): ¥431,700
 

Allowances: Based on Chuo University Faculty Member Wage Rules, Article 10, Section 2, and related internal rules.

Payment is transferred on the 15th of each month.

Regular Salary Increases: Yes.

Bonuses: Yes.

 

8. Retirement

Retirement Age: 70 years old. Retirement occurs at the end of the academic year in which the faculty member turns 70.

Severance Pay: Provided.

Other: Governed by Articles 24, 27, and 45 of the Chuo University Full-time Faculty Member Regulations.

 

9. Social Insurance

Enrollment in:

The following benefits are available to employees:

- Employee Pension (厚生年金 Kosei-nenkin)

- Employee Health Insurance (健康保険 Kenko-hoken)

- Employment Insurance (雇用保険 Koyo-hoken)

- Worker's Compensation Insurance (労災保険 Rosai-hoken)

 

10. Transportation Expenses

Based on: Chuo University Faculty Salary Regulations, Article 17.

Currently: Reimbursement for a six-month commuter pass.

Maximum Reimbursement (for six months):

Equivalent to a six-month commuter pass for a 150 km JR route.

Six times the monthly non-taxable limit for commuting expenses under the Income Tax Act (¥150,000/month).

 

11. Other

Relocation Expenses: If relocation is required for the appointment, relocation costs from the previous workplace to the University’s location will be covered as per Chuo University Travel Expense Regulations (Articles 22–25). Details will be notified individually from mid-December.

Items not specified in this document will be governed by the Chuo University Full-time Faculty Regulations.

Smoking Policy: Complete ban inside all University facilities (designated outdoor smoking areas at Tama and Korakuen campuses).



April 1, 2025