中央大学について

中央大学の教育課程における「生成系AI」利用上の留意事項について Announcement on “Considerations when using Generative AI in the Chuo University Curriculum”

ENGLISH FOLLOWS

2023年6月5日

中央大学(以下「本大学」といいます。)は、高等研究教育機関として、学士課程、博士前期課程(修士課程)、博士後期課程、専門職学位課程等で教育を展開しており、そこには、3万人を超える学生が学修しています。本大学は、全ての学生がディプロマ・ポリシーに定める能力を伸長させることができるように、その教育・学修環境の整備に努めていますが、近時急速に発展している生成系AIシステムを教育・学修に利用することについて、それが能力伸長に繋がるものであるかという本質的な問いがなされているほか、生成系AIシステムが有する倫理的課題や社会的課題等も提起されています。

本大学は、「生成系AIの技術は、現在の社会構造を根底から変化させる大きな可能性を有している」との認識の下、高等研究教育機関として、複数の点に留意しつつ、「生成系AIの研究開発と社会実装を含む利用に取り組むことが、その社会的責任である」と考えておりますが、とりわけ教育課程における利用については、上記の点から、次のような留意事項を定めましたのでお知らせいたします。

中央大学の教育課程における「生成系AI」利用上の留意事項

2023年6月5日
学長決定

(この留意事項の対象範囲)

1 この留意事項は、中央大学(以下「本大学」という。)で教育を担当する全ての教員及び本大学で学ぶ全ての学生を対象とする。

(この留意事項の位置付け)

2 この留意事項は、本大学における全ての教育課程における生成系AIシステムの利用に係る原則を定める。ただし、教育課程を管理する学部、研究科、全学連携教育機構等の教育機関(以下「学部等」という。)は、それぞれが管理する教育課程における生成系AIの利用について、必要に応じて、別の定めをすることができる。また、学部等は、その教育課程を構成する科目担当教員が、この留意事項又は学部等の定めと異なる定めをすることを認めることができる。

(生成系AIシステムの定義)

3 この留意事項において、生成系AIシステムとは、コンピュータシステム(ネットワーク上のサービスとして提供されているものを含む。)のうち、データに基づく学習を行い、かつ、その学習結果に基づく新たな出力を行う機能を備えるものをいう。

(教員による生成系AIシステムの利用)

4 教員は、その担当する科目の教育について、道具として生成系AIシステムを利用し、及び、教材として生成系AIシステムの出力を利用することを妨げられない。

5 教員は、前項の利用を行った場合、当該科目の履修者に対して、当該利用の事実を告知しなければならない。

(学生による生成系AIシステムの利用)

6 学生は、その履修する科目の学修について、道具として生成系AIシステムを用いることを妨げられない。ただし、生成系AIシステムは、利用者が入力した情報を記録及び学習する特性を有することから、次のような情報を入力してはならない。

ア 研究上の秘密等一般に秘密として取り扱うべき情報

イ 個人情報やプライバシー情報等の人格的利益を害する蓋然性のある情報

ウ 他者の名誉等の人格的利益を害することを目的とする虚偽の情報

7 前項にかかわらず、学生が履修する科目においてレポート等の学修成果物(以下「レポート等」という。)の作成及び提出をする場合においては、生成系AIシステムの出力内容を参考資料とすることは差し支えないが、当該出力内容そのものをレポート等としてはならない。

8 学生が、レポート等の作成及び提出をする場合において、生成系AIシステムの出力内容を参考資料とした場合は、当該レポート等に次の事項を明示し、又は、添付しなければならない。ただし、ウ及びエについては、当該科目を担当する教員が予め指示したときは、追加提出に応じることができるように準備することで足りるものとする。

ア 利用した生成系AIシステムの名称及びバージョン

イ 生成系AIシステムの利用日

ウ 生成系AIシステムに投入したプロンプト等の情報及び環境設定

エ 生成系AIシステムの出力内容

(教員による学生の生成系AIシステム利用の制限)

9 第6項から第8項にかかわらず、教員は、その担当する科目の教育に必要と認める場合、当該科目における学修の特定の部分について、生成系AIシステムの利用を禁止し、又は、制限することができる。ただし、これを行う場合には、禁止又は制限の内容及びその教育上の理由を明瞭に履修学生に示さなければならない。

(成績評価)

10 学生が第7項又は第8項に違反したレポート等を提出した場合、当該科目を担当する教員は、成績評価上、当該レポート等が提出されなかったものとして扱うものとする。

11 前項にかかわらず、当該科目を担当する教員は、他の成績評価要素によればS・A・B・Cの評価をもって単位を付与すべき場合であっても、当該学生の成績をF(評価不能)とすることができる。ただし、この措置を行うためには、当該科目を履修する学生に、予めその旨を周知しておかなければならない。

(改正)

12 この留意事項の改正は、学部長会議の議を経て、学長がこれを行う。

以上

June 5, 2023

Announcement on “Considerations when using Generative AI in the Chuo University Curriculum”

As an institution of higher research and education, Chuo University (hereafter "Chuo") offers educational programs for Bachelor's, Master's, Doctoral, and Professional degrees, with more than 30,000 students studying there.

Chuo has long strived for educational and learning environments that encourage all students to develop their abilities to the levels stipulated in Chuo's diploma policies. Still, the generative AI systems, which are growing rapidly, raise a profound question of whether their use in education and learning can enhance students' proficiency. In addition, the ethical and social concerns that generative AI systems raise still need to be considered.

Recognizing that "generative AI systems hold great potential to transform the current social structure from the bottom up, "Chuo, as an institution of higher research and education, considers it our social responsibility to engage in research and development of generative AI and its usage, including social implementation by paying attention to several key points. Therefore, Chuo hereby announces that we have stipulated the considerations for using generative AI systems in the Chuo curriculum.

Considerations when using Generative AI in the Chuo University Curriculum

June 5, 2023
A Ruling of the President

(Scope of the Rule)

1. This “Considerations when using Generative AI in the Chuo University Curriculum” (hereinafter “the Rule”) shall apply to all faculty members (including adjunct faculty members in the Rule who teach at Chuo University (hereafter “Chuo”) and to all students who study at Chuo.

(Application of the Rule)

2. The Rule stipulates principles for the use of generative AI systems in all Chuo curricula. Provided, however, that education institutes (hereafter “the Faculty”), such as the undergraduate faculties, the graduate schools, and the Organization of Common Education Initiatives in charge of managing curricula, can stipulate exceptions regarding the usage of generative AI systems, if needed. In addition, the Faculty can authorize faculty members in charge of the courses that constitute the curricula of the Faculty to set other rules apart from the Rule or rules stipulated by the Faculty.

(Definition of generative AI systems)

3. In the Rule, a generative AI system means a system, among computer systems (including those provided as a service on the Internet), that learns from data and also has functions to generate and output new expressions based on learned results.

(Use of generative AI systems by faculty members)

4. Faculty members shall not be hindered from using generative AI systems as tools or from using the generated output of generative AI systems as educational resources in the courses they teach.

5. Faculty members who use generative AI systems in line with the preceding clause must notify students enrolled in those courses of such usage.

(Use of generative AI systems by students)

6. Students shall not be hindered from using generative AI systems as study tools in courses. However, considering that generative AI systems store and learn information input by users, students shall not input any of the following information:

a. information that is generally considered confidential, such as confidential matters regarding research;

b. information that may harm an individual’s personal interests, such as personal information or information related to privacy;

c. false information intended to harm others’ personal interests, such as an individual’s honor.

7. Notwithstanding the preceding clause, although students may use output data generated by AI systems for reference when writing or submitting study deliverables (hereafter “Report”), however, they may not submit output data as it is generated by AI systems as one’s Report.

8. Students must clearly specify in-text, or attach the following information (a – d below), when referring to output data from generative AI systems in writing or submitting one’s Report. However, regarding c. and d., students only need to be prepared to submit additional information when faculty members in charge of assignments have given prior instruction.

 

a. The name and version of generative AI systems used

b. The date(s) generative AI systems were used

c. The prompts and other information that has been input to generative AI systems, and environment settings

d. The output data of generative AI systems

(Restriction of student’s use of generative AI systems by faculty members)

9. Notwithstanding clauses 6 through 8, faculty members can prohibit or restrict the use of generative AI systems on certain parts of the course of study, provided that the restriction or the prohibition is recognized as necessary from the perspective of course education. However, upon taking such measures, the faculty members in charge must clearly indicate the contents of the prohibition or restriction and the educational reasons to the students taking the course.

(Grade Evaluation)

10. If a student submits a Report in violation of clauses 7 or 8, the faculty members in charge of the course, for the purpose of grade evaluation, shall treat the Report as if it had not been submitted.

11. Notwithstanding the preceding clause, the faculty members in charge of the course can evaluate such a student’s assessment as F (Impossible to evaluate), even if, according to other grading factors, credit shall be granted with a grade of "S," "A," "B," or "C." However, in order to take this measure, students taking the subject must be informed of that effect in advance.

(Amendments)

12. Amendments to the Rule shall be made by the President after the discussion of the President and Deans’ Meeting.