人文科学研究所

ケンブリッジ言語科学学際研究センターとの共催によるシンポジウムを開催します

2025年03月03日

University of Cambridge photo by Cajeo Zhang on Unsplash

本研究所とケンブリッジ大学ケンブリッジ言語科学学際研究センターとの共催で、シンポジウム「The initial state of interlanguage grammars: Investigations of artificial language acquisition by learners with different first languages」を開催(英国現地時間 2025年3月13日(木)19:30ー21:00)することとなりました。

このシンポジウムでは、人工言語を活用した第二言語習得研究に関する中央大学とケンブリッジ大学の共同研究の成果を紹介します。

 

中央大学・ケンブリッジ大学共同研究メンバー

福田純也(中央大学、研究代表者)

ジョン・マシューズ(中央大学)

平川眞規子(中央大学)

若林茂則(中央大学)

木村崇是(宇都宮大学)

John Williams (ケンブリッジ大学)

Boping Yuan(ケンブリッジ大学) 

Yuyan Xue(ケンブリッジ大学)

Ianthi Maria Tsimpli  (ケンブリッジ大学)

このイベントには中央大学の言語科学者(学生・教員)のみ参加できます。参加料は無料です。
参加ご希望の方はこちらからご予約ください。

<本シンポジウムの詳細>

This symposium aims to share insights from our collaboration project, based on the MOU between the Cambridge Language Sciences Interdisciplinary Research Centre and the Chuo University Institute of Cultural Sciences. The research group has investigated the learnability of constraints on a syntactic operation using a semi-artificial language, exerting control over language experience (e.g., input distribution and frequency), creating artificial languages, ‘Janglish’ and ‘Jainese’ an amalgamation of Japanese and English and Chinese with grammatical morphemes, modeled on Japanese and lexis taken from English and Chinese respectively. These morphemes, including case markers, postpositions, and classifiers, function as they do in Japanese, but their sounds/scripts are different from Japanese. We also created another language with these morphemes with Japanese lexis and named it ‘JaJa.’

Can learners at the initial state show evidence of applying formal constraints observable in natural languages in general (UG) even when they are neither explicitly taught nor robust in the input? We tested for sensitivity to a general constraint on extraction that is evident in the world’s languages - A noun phrase can be extracted out of an argument phrase, but not an adjunct phrase.

Native speakers of English and Chinese with no knowledge of Japanese and native speakers of Japanese were presented with Janglish, Jainese, and Jaja input and then tested on their ability to judge novel strings for acceptability. The experiment tested participants in two stages: a Learning Stage (LS) and a Testing Stage (TS). In the LS, participants were taught the mappings of classifiers and their referents and the functions of the case markers. Then, they practiced the mappings through computer-based activities. In the TS, participants judged the acceptability of novel sentences with “grammatical” and “ungrammatical” word orders not seen in the LS. The rules for word order were not explicitly taught in LS, and all word orders that appeared in TS were different from the input sentences received in LS. A group of Japanese native speakers participated in only the testing stage with the materials in Japanese. Results showed that although Japanese speakers behaved as expected with Japanese stimuli, participants learning artificial languages with different first languages behaved differently. They differed in (i) the sensitivity to differences in the constraints on extraction from postpositional phrases, (ii) the  sensitivity to the differences among case markers and postpositions, and (iii) the sensitivity to the number and distance of movement operations.

Based on these data, we infer that UG may not constrain learner grammars and that FULL ACCESS to UG from the initial point is not supported. Moreover, L2 learners may not rely exclusively on the L1 system and there is evidence for participants to utilize a linguistic (but not L1) grammatical system in the acceptability judgment. This suggests that L2 learners utilize their “linguistic knowledge” (unconscious knowledge) for acceptability judgment and this linguistic knowledge is not constrained in the same way as in first language acquisition.

ーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーー

中央大学人文科学研究所(以下、中央大学人文研)は、日本の研究機関として初めて、ケンブリッジ大学ケンブリッジ言語科学学際研究センター(以下、ケンブリッジ言語科学センター)と2020年に機関間協定を締結しております。
 

■ケンブリッジ大学ケンブリッジ言語科学学際研究センター
ケンブリッジ言語科学センターは、ケンブリッジ市に所在する。ケンブリッジ大学の戦略的研究イニシアチブ(SRI)として2011年7月に新設され、学部等の枠を超えた共同研究を推進してきた。このイニシアチブが十分に機能したことから、2017年10月にケンブリッジ大学の学際的研究センター(IRC)として承認され、現在11あるIRCの一つとして発展中である。
独自の学部・学科・専攻はなく、横断的な組織として、客員研究員制度や大学院生を研究員とする制度により、研究者養成の役割を果たしている。所属する研究員は、約250名にのぼり、研究分野は、人文学、社会科学、生物化学、医学、コンピュータ科学、理工学等、多岐にわたる。言語研究に関連する大規模な学際的な研究課題に対処するために、ケンブリッジ大学の研究者だけでなく、他の世界をリードする研究機関と連携し、研究のコラボレーションや分野間の情報共有を目的としたネットワークを構築している。


Interdisciplinary Research Centres

Cambridge Language Sciences Interdisciplinary Research Centre