人文科学研究所

共同研究チーム/研究会チーム Large Research Collaboration Projects/Research Projects

共同研究チーム/Large Research Collaboration Projects

No.123
世界史における「政治的なもの」
The Political in World History

民族や国家の正統性のためにする歴史叙述のありかたが問い直されるようになって久しい。社会史や経済史、ネットワーク論にとびつけばすむ時代も終わった。いま求められているのは、歴史を構造化することではなく、歴史を動かしてきた人間どうしの生々しい葛藤――カール・シュミットの『政治的なものの概念』によれば「友」と「敵」の対立――をそれとして捉えなおし、その現代社会に落としている影を意識化することである。本チームは、現代社会・現代政治について鋭い考察を加えている気鋭の学者たちを迎え、彼らとの対話の中から、世界史上の「葛藤」の姿を剔抉することを目的とする。

It has been some time since the depiction of history for legitimate ethnic groups and nations has been examined critically, but the time for unquestioningly accepting social history, economic history, and network theory is over. What is required now is not to document history but to evaluate the violent conflicts-“friend-enemy conflicts” according to Carl Schmitt’s The Concept of the Political -among those who have led history and to unveil the shadow cast on modern society. Our team invites active scholars with perceptive insights in modern society and politics to join us with an aim to uncover the reality of conflict in world history through dialogue.

研究会チーム/Research Projects

No.114
近代中国の思想と社会
Modern Chinese Thought and Society

中国の近代化過程における思想の変容と社会の変動を多角的に検討する。

We examine transformations in thought and social change in China's modernization process from various perspectives.

No.119
都市幻想とその地政学的再構築
Urban Apparitions and their Geopolitical Restoration

ロンドン・パリ・ウィーン・東京など様々な都市を対象にある時代の都市の地政図を復元しそれを文学、映像、身体がいかに映し出してきたのかを、研究する。

We restore the geopolitical maps from past eras of various cities including London, Paris, Vienna, and Tokyo and examine how literature, images, and the human physique were reflections of the times.

No.122
視覚と認知の発達
Development of Vision and Cognition

視覚認知機構の発達を光トポグラフィなどを用い、脳活動を明らかにすることから解明する。

Our team aims to elucidate the development of visual and cognitive mechanisms by measuring the brain activities of infants.

No.126
英文学と映画
English Literature and Film

本研究は、英文学の作品を原作とした映画を具体的かつ理論的に論じるアダプテーション研究である。映画と原作との異同、それにかんする解釈(どうして異同が生じたのか、それが映画にどのような新しい意味をあたえているか)を個々の作品について論じるとともに、映画にとっての原作へのフィデリティの問題を理論的に研究する。

This research team studies cinematic adaptations of works of English literature, using theoretical perspectives to analyze specific works. We discuss differences between films and the works they are based on, consider interpretations that are implied in the films (how differences occurred, how new meanings have emerged), and study a film’s fidelity to the original work.

No.132
アフロ・ユーラシア大陸における都市と国家の歴史
History of Cities and Nations in Afro-Eurasia

アフロ・ユーラシア大陸の都市史と国家形態(王権思想・軍事組織・経済体制・文化遺産)との関連を広く検討することで新しい都市史論や国家論の構築をめざす。

We aim to elaborate a new theory of urban history and theory of the state by studying the connection between the urban history and state configurations (e.g., thought of royal authority, military organization, economic systems, and cultural heritage) in Afro-Eurasia.

No.133
歴史学と文化遺産
Historical Science and Cultural Heritage

古文書・古記録・遺跡・遺物・歴史的景観等文化遺産を次世代へ継承するために歴史学が果たし得る役割について追究する。文献史学・考古学といった学問的視座のほか、地域社会にとって文化遺産、災害に対する文化遺産保全活動等の社会的見地を加え、多角的な視点からの成果を目指す。

We examine the role that historical science can play in the transmission of cultural heritage to successive generations through ancient documents, old records, remains, relics, and historical landscapes. In addition, we purse this objective not only from such academic perspectives as philology and archaeology but also from social perspectives such as cultural heritage for local communities and activities for the preservation of cultural heritage against disasters.

No.135
言語の共時態と通時態
Diachrony and Synchrony in Language

ソシュール以来、言語における共時態と通時態の対立は基本的な問題とされてきたが、それは言語学の方法論上の問題というべきであり、言語そのものは共時的かつ通時的な存在である。本研究チームでは、個別言語に関する具体的な問題に即して共時態と通時態の補完し合う関係を追求し、理論的および文献学的に言語の変化と差異を記述・説明することを目標とする。

A fundamental distinction between diachrony and synchrony has been recognized since Ferdinand de Saussure (1857―1913), but the difference should rather be seen as one of methodology, with language itself having both diachronic and synchronic existence. This research team strives for a complementary use of diachrony and synchrony in addressing concrete problems in different individual languages and in describing and explaining linguistic change and variation both theoretically and philologically.

No.137
芸術と批評
Criticism and the Arts

文学・映像・舞台芸術などさまざまな分野、またさまざまな国の言語・文化の研究者が集い、芸術作品についていろいろな意味で横断的な研究を深めていくことを目的とする。また、その過程をできる限り公開して、研究会以外の聴衆にもその成果を積極的に伝え、現代における教養の存在意義を訴えていきたい。

The members of our team aim to add depth to our interdisciplinary research into works in literature, film, music, performing arts, and fine arts from many different countries. We also seek to make the results of this research accessible to the general public, so that as many people as possible will be aware of the significance of culture in society.

No.139
近代英文学の基盤
Groundwork for Modern English Literature

十年以上にわたる「十七世紀の英詩とその伝統」研究チームの活動において、それ以後の詩をはじめとするさまざまな文学作品の先駆けともなり下地構造ともなった十七世紀英国の諸作品について研究を行った。その過程で得られた研究成果を生かし、それらの対象の背景をなす文化・思想・歴史も視野に入れつつ、他方「その伝統」面にも注力して研究の敬継承的な展開と深化を目指したい。具体的には十七世紀から二十世紀初めまでのいわゆる近代英国の、詩、演劇、小説、批評その他諸ジャンルの言説について、それらを生成した基盤を問う問題意識を持って、個々の作品分析を通しての探求・考察を行いたい。

In the previous team’s activities, various lesser-known pieces of 17th century English poetry were selected and carefully analyzed, with a focus on their cultural significance and on aspects of the preromantic tradition. Building on the results of that work, our new team aims to continue and further develop the line of study. First, we will expand the range of works for analysis to include: (1) genres dealing not only with poems but also plays, novels and criticism, and (2) periods covering the 17th century to the early 20th century. At the same time, we try to deepen our understanding of the basis from which what is now commonly called “modern” was generated and formed, not through abstract ideation but through close analysis of individual texts.

No.141
考古学と歴史学
Archaeology and History

歴史研究においては、すでに考古学研究は欠かせないものとなっているが、文献史による歴史復元と物質文化による考古学研究とが、具体的に共同作業で成果を挙げるには、より緊密な研究活動が必要である。また、地域や時代を超え自然科学的な分析手法が成果を挙げつつあるが、多面的な共同研究によって、歴史復元へと止揚する方法論を模索することで、新たな歴史教育の姿を描き出したい。

Archaeological investigations are already critical for historical research, but further close examinations are necessary to achieve concrete results in collaborative work both through reconstruction of history by historiography and through archaeological research into material culture. In addition, while natural scientific analytical techniques are producing results across various regions and through different ages, we seek to establish an innovative history education by exploring methodologies for advancing historical reconstruction through multiple collaborative studies.

No.142
惑星的視点とアメリカ文学研究の可能性
Planetary Thinking and Possibilities of American Literary Study

近年地球的規模に研究手法が拡大してきたアメリカ文学研究の可能性を批判的に考察する。19世紀以降世界的覇権へと国家が変容していくなかで、その射程を拡大していったアメリカ文学を、どのように再解釈すべきか。トランスパシフィック・トランスアトランティック、半球的思考、南北アメリカといった研究フィールドの広がりを、批判的に検討する。

We will critically explore the possibilities of American literary study which has recently been expanding its scope, owing to the development of such new critical approaches and concepts as transpacific studies, transatlantic studies, hemispheric thinking, and planetarity. 

No.145
言語知識の獲得と使用
Acquisition and Use of Linguistic Knowledge

日本語や英語を含む言語を対象に、母語話者のもつ言語知識(語形態、統語、音声、意味)の獲得と使用、また第二言語および継承語としての獲得と使用について、理論的および実証的な研究を行い、相違点や類似点を見出すことを目的とする。

We conduct theoretical and empirical research on various aspects of linguistic knowledge (including morphology, syntax, phonology, and semantics), examining the acquisition and use of that knowledge as a native language, second language or heritage language, and investigate whether any potential similarities and/or differences exist among these different populations. 

No.146
南北アメリカの歴史、社会、文化
History, Society, and Culture of the Americas

本研究チームは、グローバル化の中でますます変容する世界において、南北アメリカ諸国の政治、経済、社会、文化、国際関係がどのように変化しているかを読み解き、その歴史を分析することを目的とする。

The aim of our research team is to examine the changing political, economic, social, and cultural contexts and histories of the Americas in a rapidly globalized world.

No.147
18・19世紀英国の女性詩人
British Women Poets in the 18th and 19th Centuries

20世紀後半のフェミニズム批評の隆盛によって、それまで歴史の中に埋もれていた多くの優れた女性詩人が再発見され、その後も彼女たちの作品の文学的価値やその歴史的・社会的文脈における意義などが研究されてきた。しかし研究の歴史はまだ浅く、彼女たちの作品の価値や意義が十分解明されているとは言い難い。本研究チームでは、とりわけ多くの優れた女性詩人を輩出した18世紀および19世紀の英国に焦点を当て、その時代の女性詩人の作品をより深く理解するとともに、作品の歴史的・社会的意義を解明し、新しいキャノンの構築を試みることを目指す。

The rise of feminist criticism in the late 20th century brought to critical attention many excellent women poets whose importance had been largely ignored or underestimated. Since then, critics have studied the literary value of their works and their significance within the socio-historical context. However, the history of such research is still short, and there remains much to be done before we have a full understanding of the value and significance of the works of women poets. This research team focuses on eighteenth and nineteenth century Britain, which produced many excellent women poets: by reading and appreciating their works, and clarifying their literary and socio-historical significance, we hope to contribute to the construction of a new canon.

No.148
子どもから成人までの包括的メンタルヘルスに関する臨床心理学的研究
Clinical Psychological Research on Comprehensive Mental Health for Children and Adults

わが国では近年さまざまな世代でメンタルヘルスの問題が複雑化し、多くは未解決である。子どもにおいては不安、抑うつ、トラウマなどの影響が顕在化し、さらに成人以降においてはパーソナリティの病理やアディクションなどが加わり、この多くは困難な課題である。本研究の目的はさまざまな世代の多様なメンタルヘルスの諸課題を実証的に取り上げ、臨床心理学的な解決を模索・検討することである。

In recent years, problems of mental health in Japan have increased in complexity for all generations, and many of them remain unresolved. In children, the effects of anxiety, depression, and trauma become evident, while in adults, we see the addition of personality pathology and addiction, much of which present challenging issues. The purpose of this research is to address empirically various mental health problems among different generations and to explore and examine clinical psychology solutions.

No.149
リアリティの哲学
Philosophy of Reality

デジタルICTをはじめとするテクノロジーの発展が現実と虚構、自然と人工、人間と機械の境界線を曖昧にしつつある。本研究は、現在起こっているこの変化の本質を「リアリティ」という鍵概念を軸に明らかにし、この変化が私たち人間の世界観や在り方にどのような影響を与えるのかを哲学的に考察する。

The development of technology including digital ICT is making the boundary between reality and fiction, nature and artificiality, as well as human beings and machines ambiguous. In this research, we seek to elucidate the essence of change now underway with the key concept “reality”, and consider philosophically how this change affects our view of the world and way of being.

No.151
短編小説の宇宙
The Universe of Short Stories

短編小説の多様で豊饒な宇宙を探索し、作品を歴史的かつ理論的な視点から分析する。研究対象は主として英語で書かれた作品となるが、ときには翻訳を通して非英語圏の短編小説も読み、英語圏の作品との比較対照を試みたい。短編小説は英語の授業で使われることも多いので、授業でのその効果的な使用法について研究することも考えている。

The main aim of our research team is to inquire into the rich and diverse universe of short stories and analyse individual stories from a historical and/or theoretical point of view. We focus on stories written in English as the object of our research at present, but we are also considering the addition of some non-English short stories for comparison. Moreover, since short stories are often used in the classroom, we are planning to study their effective use in teaching.

No.152
高次脳機能の総合的理解
Comprehensive Understanding of Higher Brain Function

近年、心理学的アプローチは拡大し、従来の実験心理学的手法や神経心理学的手法に加えて、脳機能イメージングによる手法が台頭してきた。研究チームでは、これらのアプローチについて相互の立場から論議し、これらを統合・発展させ、高次脳機能を理解する新たな可能性について探求する。

In recent years, methods in psychological research have extended beyond existing approaches in experimental psychology and neuropsychology to include functional brain imaging techniques. We discuss mutual connections among these approaches and explore possibilities for a unified comprehensive model in future psychological approaches to higher brain function.

No.153
多言語話者の言語知識
Linguistic Knowledge in Polyglots

多言語話者の言語知識について、音・形態・統語・意味・語用などの言語面のみならず、その心理的基盤、社会的・文化的背景、使用者のアイデンティティー等の視点から、習得・喪失・教育的側面などについて、学際的な研究を行う。

To elucidate the knowledge that polyglots, including bilinguals and multilinguals, have about the languages they speak, our team conducts interdisciplinary research on their linguistic behavior in terms of phonetics, phonology, morphology, syntax, semantics and pragmatics, and also on such factors as psychological processes, social and cultural background, and identity, with a focus on both the acquisition and the loss of this knowledge over time, as well as the influence of formal education.

No.154
現代アメリカの言語と文化
Language and Culture in Contemporary American Society

20世紀以降の世界において大きな影響を与え続けているアメリカ合衆国を、政治・経済のみならず、言語・文化といった「ソフトパワー」の観点から重層的に考究したい。文学作品のみならず、絵画・映像芸術・教育といった様々な要素の探求が、現代アメリカを理解する上で重要であるという基本認識で研究会を運営していきたいと思う

The United States has had a major influence on the world since the beginning of the 20th century. We examine America not only from political and economic points of view, but also from the viewpoint of such “soft power” as language and culture. Fundamentally, this research recognizes that the exploration of various cultural elements such as literature, paintings, image arts, and education is important to gain understanding of contemporary America.

No.155
中国文化研究の新展開
New stage of Chinese culture study

多様化する中国の文化状況を的確に分析するため、ベテランから若手まで幅広い人材を集め、語学・文学・芸術など諸領域を横断した学際的な研究を展開していく。

To perform accurate analyses of diversification in Chinese culture, we bring together a broad range of individuals from experts to young researchers and extend our investigations across a variety of disciplines, including languages, literatures, and the arts.

No.157
第2言語情報処理過程のより正確な測定
More accurate measurement of second language processing

本研究チームの目的は、第2言語における言語情報のより正確な測定に必要な議題を整理し、実証研究を行うことである。言語情報は脳内で処理されるため直接観測することが難しく、観測するにはタスク(設問・課題)を与え、学習者が従事している言語情報処理過程を可能な限り明示化する必要がある。ただし、どのようなタスクを使うかによって、その後の言語情報処理過程は異なると考えられる。本研究ではタスクの違いなどに焦点化し、言語情報処理過程との関係を解明する。研究の結果、タスクの違いを考慮し、言語情報のより正確な測定に貢献できる。研究の知見を活かし、より効果的な指導、教材開発、テスト開発にもつなげる。

The objective of this team is to develop more accurate measurements of linguistic information in a second language through experimental research. Since linguistic information is processed in the brain and difficult to observe directly, tasks (e.g., question/problem) must be given to learners to infer as explicitly as possible the mechanisms of linguistic information processing they engage in. However, subsequent processing is expected to differ depending on what kind of task is used. In this research we focus on task differences in order to clarify relationships with language processing. Based on the findings from our experimental studies, we will assess task differences to contribute to more accurate measurement of linguistic information. The outcomes of this research are expected to guide the development of more effective instruction, teaching materials, and testing.

No.158
スペイン語圏の歴史と文化
History and Culture of the Hispanic World

16世紀におけるグローバリゼーション(世界の一体化)を牽引したのはスペインである。スペインはアメリカを発見・征服し、東アジアのフィリピンまでを支配下に収めた。こうして形成されたスペイン語圏の重要性は、イギリスやアメリカがグローバリゼーションを主導するようになって以降も薄れることはなく、現代においてはむしろ高まっているとさえ言える。本研究チームはこのスペイン語圏の歴史と文化について研究することを目的とする。

It was Spain that drove the globalization of the 16th century. The Spanish discovered and conquered America and took control of East Asia as far as the Philippines. The importance of the Spanish-speaking world has not waned since the United Kingdom and the United States took the lead in globalization, and has even increased in modern times. The aim of this research team is to study the history and culture of the Hispanic World.

No.159
ジェンダー/セクシュアリティと表象文化
Gender/Sexuality in Culture and Representation

ジェンダー/セクシュアリティに関する理論の考察や、文学、映像、舞台芸術、美術などの作品分析を行い、性の表象と社会・文化のかかわりを探る。あわせて教育実践におけるジェンダー/セクシュアリティ表象の扱いについても検討を行う。

We explore gender representation as well as social and cultural engagement with gender and sexuality by examining theories of gender/sexuality and analyzing works of art, literature, film, and the performing arts. At the same time, the treatment of gender and sexuality representation in educational practice will also be examined.

No.160
英語圏文学におけるグローバル、ローカル、エスニシティ
Global, local, ethnicity in Anglophone Literature 

グローバルな事象とローカルな営みは相容れないものではなく、二つが連動しているという問題意識に立って、英語圏文学に新たな光を当てる。そしてエスニシティの問題についても視野に入れつつ、文学と社会の関わりを考える。

Shedding new light on English-language literature from the perspective that global events and local practices are not incompatible but rather are intertwined. We also consider the relationship between literature and society with a view to issues of ethnicity.

No.161
ベルリン反ユダヤ主義論争
Antisemitism debate in Berlin

「ベルリン反ユダヤ主義論争」とは、1879年から81年にかけて交わされたいわゆる「ユダヤ問題」をめぐる論争である。歴史家トライチュケの反ユダヤ主義論文をきっかけにして、多くの学者、知識人、政治家を巻き込んだ論争は、今日の移民・難民問題、排外主義の問題にもつながる重要性を持っている。本チームでは、日本において本格的な紹介のないその全体像を解明したい。

The "Berlin Anti-Semitism Controversy" was a dispute over the so-called "Jewish Question" that took place between 1879 and 1981. The controversy involved many scholars, intellectuals, and politicians following the treatise on anti-Semitism by the historian Treitschke and has contributed significantly to many of today's problems with immigration and refugees, as well as the problems of exclusionism. This team would like to elucidate a complete picture of the controversy, which has not been fully recognized in Japan.

No.162
移民を背景とする青少年の人間形成に関する日欧比較研究―学校から職業への移行に着目して―
A comparative study of Japan and Europe on youth self-formation in the context of immigration
―Focusing on the transition from school to work

移民の背景を持つ青少年に関わる課題については、我が国ではこれまで主として、彼ら/彼女らの学校期に焦点が当てられてきたが、これに対して私たちは、学校から職業への移行期に焦点を当て、移行経験が当該の青少年の人間形成にどのような意味を持つのかを明らかにしたいと考えている。手法としてはインタビュー調査を予定。各国比較の視点も考慮する。

While concern regarding the challenges faced by immigrant youth in Japan has focused largely on their school years, we intend to examine the transition from school to work and investigate the implications of this transition experience for self-formation among these youth. Methods will include interview surveys as well as cross-country comparisons.

No.163
国際化と語学教育
Globalization Process and Language Training

国際化に伴い、コミュニケーション力を重視した語学教育の重要性が高まりつつある。本研究チームでは、リスニング力とスピーキング力の不足など日本のこれまでの語学教育の問題点を確認すると同時にCLIL、Immersion方式、ウェブ教材、ウェブ授業などの新しい手法への評価、検討を行う。また発話重視のインターアクティブな授業の可能性を授業事例報告などを通じて模索する。

With on-going globalization, the importance of language education that emphasizes communication skills continues to grow. This team endeavors to identify weaknesses in our current language education system which often result in poor listening comprehension and low levels of speaking fluency. This team seeks also to examine and evaluate novel teaching methods including CLIL, Immersion, and online classes. The team will also provide a forum for language teachers to share their findings in output oriented interactive language classes. 

No.164
幻想的存在の東西
Fantastic creatures of the world

20世紀中頃にフランスのアルプス地方(ドーフィネ地方とサヴォワ地方)で精力的に村民から口伝の聞き取りを行った民俗学者シャルル・ジョイステンは、妖精、野人、家霊、悪魔、妖術師、人狼、幽霊、怪馬、竜蛇などの「幻想的存在」にまつわる豊かな伝承を収集した。本研究では、ジョイステンが提起した「幻想的存在」の中から複数のカテゴリーに焦点を絞り、その類例をユーラシア大陸の東西に求め、文学・歴史学・神話学・民族(俗)学・美術史などに基づく学際的な視点から照明をあてる。

The folklorist Charles Joisten, who spent the middle of the 20th century interviewing villagers in the French Alps (Dauphine and Savoie), collected a wealth of lore about "fantastic beings" such as fairies, barbarians, household spirits, demons, sorcerers, werewolves, ghosts, phantom horses, and dragon snakes. Our research focuses on several categories of "illusory existence" proposed by Joisten and seeks to find similar examples in east and west Eurasia, illuminating them from an interdisciplinary perspective based on literature, history, mythology, ethnology (folklore), and art history.

No.165
16世紀における「寛容」
La Tolérance du Seizième siècle Tolerance in the 16th century

西洋世界そして日本においても16世紀はその華やいだ外見(ルネサンス文化、南蛮文化)とは裏腹に、戦争や処刑(宗教戦争、異端者の処刑)の恐怖がたちこめる暗い側面を有した時代でもあった。この暗部に巣食う不寛容に対して「寛容」の精神はどのような形で現れ、何を成し遂げたのだろうか。西洋の文献を中心に16世紀研究を行うが、寛容の精神を忘れかねない21世紀にとっても重要な課題を提示することになるだろう。

The 16th century was a time of great flowering in art and culture. This was, the period of the Renaissance in Europe as well as the Nanban trade in Japan. Scratch the surface of these highly aesthetic cultures, however, and the century is also revealed to have been a dark age of fear, characterized by armed conflict and killing, as seen in the European Wars of Religion and in the execution of heretics. In what form did the spirit of tolerance emerge to counter the intolerance that prevailed on this dark side of society? What did it achieve? Our research focuses on the 16th century, primarily in reference to Europe, which we believe will uncover issues that hold importance for people of the 21st century, when the spirit of tolerance is at risk of being forgotten.

No.166
日本語教育の再構築
Reconstruction of Japanese Language Education Rebuilding Reconstructing Reforming Recreating Reformulation

在住外国人の増加、海外での日本語需要の高まりを受け、日本語教育は学際分野を包含させた領域として今日に至っている。だが一方で、日本語教育を社会的文脈で捉えること、学問的課題に応えようとする学としての位置づけは曖昧なままになっている現状がある。
そこで本チームでは、多文化共生やグローバル化に係る諸政策、教室内外の学習活動、教師の実践、留学生の生活世界等に着目する。それらを理論と実践の両面から調査、考察することで、単に「日本人が外国人に日本語を教える」という見方に留まらない、日本語教育の学問的可能性を再構築していく。

With increasing numbers of foreigners living in Japan and a growing demand for Japanese language skills overseas, Japanese language education has become increasingly interdisciplinary. However, its position both within social contexts and as an academic discipline has remained unclear. With this in mind, our team will examine and address issues such as multicultural coexistence, policies of globalization, learning activities used in and outside of schools, teachers’ practices, and the living environment of international students in both theoretical and practical terms, with an aim to reorient the academic objectives of Japanese language education beyond the simplistic view that “Japanese teachers teach Japanese to foreigners.”

No.167
ピグマリオン神話の表象
Representations of Pygmalion

ギリシャ神話に伝わるピグマリオン神話を基点に、バーナード・ショーの戯曲『ピグマリオン』や、その他の多様な芸術形態の中で展開されていったピグマリオン神話の表象の様々なかたちを見ていくことで、神話のバリエーションの広がりと普遍性について考えていく。あわせて、ショーの戯曲に現れた、階級考察や社会主義、音声学、女権拡張論といった様々な付随する議論も本チームの考察の対象としている。神話の多くのバリエーションを見る中で、多分野の専門家の協力を仰ぎながら、学際的な広がりを持つ場となるよう努めている。

Drawing on the Pygmalion myth of Greek mythology as a starting point, we will examine its forms of representation in George Bernard Shaw's play Pygmalion and extended variations that have developed over the years in various art forms, in order to understand the universality of its theme. We will focus on the social class system, socialism, phonetics, feminism and other relevant issues depicted in Shaw’s play. In studying a wide range of variations of the myth, the team seeks to create an interdisciplinary forum with the help of experts from many fields.

No.168
英国モダニズム文学・文化史研究
Modernism in British Literature and Culture

本研究は、「モダニズム」をキーワードとして、英国文学・文化史についての英米の最新研究を学ぶとともに、20世紀初頭以降に英国内で醸成された文学、ジャーナリズム、建築、写真、絵画等の表現様式について多角的に考察する。あわせて、諸外国から英国へ移住/亡命した知識人たちが、英国の文化表象に様々な影響と変化をもたらした過程についても分析する。

With "modernism" as the guiding keyword, this project will study the latest research on British literary and cultural history taking place in Britain and the U.S. as well as multifaceted discussions on styles of expression in literature, journalism, architecture, photography, and painting that have developed in Britain since the early 20th century. In addition, we will analyze the process by which intellectuals who either emigrated or were exiled to Britain brought about various influences and changes in British cultural representations.

No.169
ストレス・マネジメント
Stress management: Basic mechanisms and clinical application

本プロジェクトでは、ストレスに関する基礎研究、ストレス・マネジメントプログラムの開発、メンタルヘルス維持向上のための心理社会的要因の検討などを行ないます。

In this project, we conduct fundamental research on stress, promote the development of stress management programs, and examine psychological and social factors affecting mental health maintenance.

No.170
世界史の中のネットワークとアイデンティティ―転換期にのぞんで―
Social Networking and Identities in World History

さまざまな面で転換期を迎えた現代にあって、議論が進んでいるアイデンティティやネットワークをはじめ多くのテーマを、世界史におけるさまざまな地域や時代について考察し、研究を深めることを目的とする。

Today, recognizing that we are at turning points in various ways, we aim to develop research that considers many controversial subjects, such as identities and networks in different regions and periods in world history.

No.171
外国語教育における複言語・複文化能力の育成と実践
Fostering Plurilingual and Pluricultural Competence through Foreign Language Education

本研究は外国語の運用能力を含むコミュニケーション力を身に付け、それを生かすことができる人材の育成をめざすために、必要となる複言語・複文化の概念、大学での教育のあり方について研究する。

This research team aims to study the concepts of plurilingual and pluricultural competence, as well as the state of higher education, with a focus on nurturing learners who can communicate effectively across languages and cultures.

No.172
認知心理学の応用
Application of Cognitive Psychology

主に消費者行動を理解するための認知心理学的研究を展開し,実社会への応用を視野に入れた知見の蓄積を目指す。

This team undertakes cognitive psychology research to understand consumer behavior, aiming to generate knowledge with a view to applications in the wider world.

No.173
言語発達障害児の語用能力の発達について
Pragmatic Development in Children with Developmental

日本語を母語とする発達障害児と日本語を含む多言語を習得する児童を対象に、語用能力の発達状況を調査し、言語と語用能力の発達的関係を明らかにするとともに、効果的な指導法や介入を検討することにつなげることを目的とする。

The team aims to examine the development of pragmatic competence among children with developmental disabilities, those whose native language is Japanese and children who acquire multiple languages, including Japanese.
The team also seeks to elucidate the developmental relationship between language and pragmatic competence leading to considerations of effective teaching strategies and interventions.

No.174
シチズンサイエンス・シチズンプラクティスを基盤としたコミュニティエンパワーメント
Community empowerment based on Citizen Science and Citizen Practice

シチズンサイエンスは、専門家でない一般の市民が専門家と協調して行う科学的活動である。また、シチズンプラクティスとは、市民がシチズンサイエンスで得た結果をもとに行う支援等の実践活動を指す。
本研究チームでは、一般の市民を第1層とし、保育士、看護師等の資格を所持しているものの、現在就業していない市民を第2層に潜在人材として位置づけ、さらに、大学・企業・行政に所属する専門家を第3層とした多層的ネットワークを構築する。
そして、新型コロナウイルス感染症の影響で深まった若者、養育者、高齢者の孤立・孤独と、それに伴って増悪する心の問題について、第3層の専門家が調査計画を立案し、第1層、第2層の市民が調査を実施するシチズンサイエンスを展開する。これにより、孤立・孤独が生じるメカニズムを明らかにする。
また、前述のシチズンサイエンスを通じて、若者、養育者、高齢者の孤立・孤独の実態について調査結果が得られたら、それをもとに孤立・孤独を低減・予防する介入方法を第3層の専門家が計画し、第1層、第2層の市民が孤独・孤立に悩む個人に対して介入するシチズンプラクティスを展開する。

Citizen science is any activity that involves the general public in scientific research in collaboration with professionals. Citizen practice refers to a practical activity, such as support based on results obtained by the public through citizen science.
This research team builds a multilayer network, with the general public in the first layer. The second layer, made up of potential workers, are member of the public who do not currently work although they have the qualification to be a nursery nurse or nurse. In the third layer are professionals belonging to universities, businesses, or government.
Regarding the isolation and loneliness among young people, nurturers, and older people that have deepened due to the impact of coronavirus, as well as related mental health problems that have been exacerbated, the third layer of professionals will create survey plans and develop citizen science based on the survey, which will be conducted by the first- and second-layer public. The results are expected to elucidate the mechanisms of the occurrence of isolation and loneliness.
In addition, based on the results of the survey through the above-mentioned citizen science, the third layer professionals will consider intervention methods to reduce and prevent isolation and loneliness. In addition they will develop citizen practices in which the first and second layer public will intervene in support of individuals who suffer from isolation and loneliness.