国際経営学部

国際経営学部のジョン・ゴーラム特任助教が The Asian Conference on Education (ACE2023)で研究発表を行います

国際経営学部特任助教のジョン・ゴーラムが、国際学術フォーラム(IAFOR)第15回The Asian Conference on Education (ACE2023)において、"Generative AI Tutors & Project-Based Learning: Boosting Financial Literacy in Japanese Students(生成系AIとプロジェクト学習: 日本の学生の金融リテラシーを高める)"というタイトルで、Daniel Mills氏(立命館大学)と共に英語教育に関する研究発表を行います。

発表日は、2023年11月22~25日 オンラインでも発表を視聴可
詳細は https://ace.iafor.org/

国際学術フォーラム(IAFOR)は、2009年に設立された非営利の学際的シンクタンク。学際的な議論を奨励、異文化間の認識を促進し、主に教育学術研究を通じて国際交流を促進することを目的とした会議を主催し、出版業も手掛けています。

本部は日本にあり、名古屋に事務局、大阪大学大学院国際公共政策研究科(OSIPP)に研究センターがあります。IAFORは、大学やシンクタンクとのパートナーシップのもと、アジア、ヨーロッパ、北米で研究プログラムやイベントを実施しているほか、国連や日本政府との協力など多方面にわたる協力プログラムやイベントにも取り組んでいます。

国際経営学部では、国際学会で本学での教育成果を発表する教員の研究活動も推進しています。
 
Generative AI Tutors & Project-Based Learning: Boosting Financial Literacy in Japanese Students
 
Jon Gorham, Chuo University, Japan
Daniel Mills, Ritsumeikan University, Japan
 
Abstract
 

Promoting financial literacy among university students is crucial in today's complex economic landscape. This study addresses the research gap in innovative pedagogical approaches by investigating the efficacy of integrating ChatGPT, a generative AI tool, into a Japanese university elective class focused on financial literacy.

Thirty students at a private university in Eastern Japan took part in this 14-week course, which was taught in English. The students used a generative AI tutor to explore various personal finance topics. The students used what they learned to create learning artifacts such as a personal webpage and digital presentations. A survey was administered to the students at the beginning and end of the class. The survey instrument consisted of 18 quantitative items organized in three categories (1) Financial Knowledge, (2) Financial Behavior, and (3) Financial Attitude. Several open-ended questions were also included to gain a deeper understanding of the quantitative responses.

Preliminary findings indicate a positive impact on student learning outcomes, and participants found the AI-powered interactions engaging and informative. Students in the elective course also displayed confidence in grasping intricate financial concepts. Moreover, qualitative analysis of post-interaction reflections revealed a deeper conceptual understanding and improved application of financial principles in real-life contexts.

The results of this research will benefit educators, researchers, and practitioners who wish to understand how generative AI can be used to cultivate financial literacy and prepare students for a more secure and informed financial future.