国際情報学部

国際情報学部の学生がPan SIG2022において発表を行いました

2022年07月11日

発表する山下さん(写真左)

長野県立大学で開催されたPan SIG2022において、国際情報学部の4年山下恵里さんが、論文を発表しました。

山下さんの所属ゼミは、斎藤裕紀恵ゼミです。
斎藤ゼミでは、EdTech(Education & Technology)を研究テーマに掲げており、第2言語習得理論と応用言語学の視点から、英語教育へのテクノロジーの活用について研究を進めています。

Pan SIGは全国各地から高等教育機関で教える多くの英語教員が集まる学会で、山下さんは卒業論文のテーマとしているEffects of AI Speaking Application on Students’ Speaking and Listeningについて英語で発表を行いました。
AI発音強化アプリのELSA Speak学習のリスニング力とスピーキング力に与える影響をプレとポストのリスニングテストとスピーキングテストの結果を中心に、LINEを使ったインストラクターによるサポートやフィードバックが学習者の自律学習に繋がるかどうかについても述べました。
ELSA Speakが新しいアプリである点、AI発音強化アプリのELSA Speak学習のリスニング力への効果を調査している点、LINEを使用してフィードバックをしているという点から、多くの関心が寄せられ、発表後の質疑応答では多くの質問がありました。

下記は山下さんの発表の要旨です。
The emergence of COVID-19 has promoted the wide use of Artificial Intelligence(AI) educational digital tools (Almarzooq et al., 2020), and one example of AI educational digital tools is the automatic scoring application that provides feedback on pronunciation (Fu et al., 2020). Ahn and Lee (2016) found that automatic speech recognition enhances language learning regarding pronunciation and speaking. Improving pronunciation may help English learners improve their listening comprehension. Understanding rules of phonemes and pronunciation is one of the top-down approaches to listening(Flowerdew&Miller, 2005). In order to investigate the effects of one AI application to practice pronunciation and speaking, ELSA Speak, eight university students took training of pronunciation focusing on improvements of phonemes using the application for about 40 days. Before and after the training, they took pre-and post- speaking tests and pre-and post- listening tests. To support students’ ongoing learning, the presenters had students self-and peer-evaluate weekly on an application for mobile phones, LINE, as a part of a cyclical phase of Self-Regulated Learning (Zimmerman, 2010). The results of the post-TOEIC listening test showed that the seven students improved their listening scores though only two students showed improvements on the post-speaking test. The presenters will also discuss whether the self-and peer- evaluation on LINE was helpful for the students to continue studying with the application.

国際情報学部_iTL_では、2年次後期からゼミ(科目名:「国際情報演習」)が始まり、各ゼミでは各教員の専門それぞれの切り口から情報社会の諸課題に対する解決策を導く研究を行っています。
iTLでは引き続き、講義で得られる「理論」とゼミでの「実践」により、より良い情報社会の構築に貢献できる人材の育成を目指してまいります。