中央大学のSDGsへの取り組みINITIATIVES

  1. グローバルローカル学生の研究とプロジェクト

CHUO UNIVERSITY TOWARD SDGS

2024.03.31

グローバルローカル学生の研究とプロジェクト

SDGs目標
カテゴリ

【取り組みのテーマ】グローバルローカル学生の研究とプロジェクト(法学部教授 バーフィールド,アンドリュー)

取り組み実施年度

2023年度

取り組み概要、意義、成果

2023年4月に法学部にて新しいカリキュラムが導入され、英語科目でも3つの科目グループ ― 探究ベースのインタラクティブ学習(IBIL)、テキストベースのインタラクティブ学習(TBIL)、そしてプロジェクトベースの学習(PBL)― が導入されました。これらのクラスでは、学生たちは社会的、政治的、法的、およびグローバルな問題について調査し、日本国内の課題だけではなく、他の国々の課題についてもリサーチを行います。SDGsに関連する課題については、PBL の授業で学生達がプロジェクトとして取り組んでいます。本授業では、1年生が春学期と秋学期を通して3~4つのプロジェクトを、個別、ペア、小グループなど様々な形態で行っています。グローバルとローカルの問題とを結びつけつつ(=「グローカルな問題」)、学生たちは気候変動、生態系の破壊、ジェンダーの不平等、環境汚染、難民、または持続可能なモビリティなどの問題について調査します。これらのプロジェクトの重要な特徴の一つは、学生が、問題が自分自身、家族、友人、同僚を含む地元のコミュニティにどのように影響を与えるかを探求することです。彼らは自分たちの生活におけるこれらの「グローカルな問題」の理解を深めながら、より広範な社会的な文脈の中で検証しています。例えば、食品ロスの問題に興味を持つ学生は、地元のスーパーマーケットや食品企業から余剰の食品を収集し、需要のある家庭や個人に再分配する「フードドライブ」について学びました。持続可能なモビリティについて調査する別の学生は、東京の茗荷谷でのサイクリングインフラ(サイクリングレーン、サイクリングパス、自転車駐輪場、安全なサイクリングエリアなど)の不足を調査し、地元の組織(地方自治体、企業、大学)が低炭素な交通手段を日常的に促進、支援、発展させるために十分な取り組みをしているのか疑問視しました。各プロジェクトでは、学生はPBLクラスを超えて広く一般の人々と自分たちの発見と理解を共有するため、現実社会で使用される伝達手段を用い成果発表をしています。これらの多様な成果には、ブログ記事、キャンペーンチラシ、提案書、ポスター、動画、ウェブページ、および若者向けのウェブマガジンの記事が含まれます。プロジェクトにおける学生のリサーチ過程、ノート、ジャーナル、マインドマップなど、さまざまなプロジェクト成果の説明や例は、「PBL Resources」(https://sites.google.com/g.chuo-u.ac.jp/resources-for-pbl/home)というコースウェブサイトでご覧になれます。全体として、新しいPBLクラスは学生に、(a) SDGsの問題に積極的に取り組む力を与え、(b) 自分たちの世界に対する無意識の思い込みを問い直し、(c) 多様な視点から「グローカルな問題」を考え、(d) 独自の批判的理解を構築し、(e) 自分たちの行動力を認識し、持続可能な未来に積極的な変化を起こす力を与えます。

【Theme of the initiative】「Global-local student research and projects(Faculty of Law Professor Andy BARFIELD)

Year of implementation

2023

Overview of initiatives, significance, and results

In April 2023 a reformed English curriculum was introduced in the Faculty of Law, featuring three specific groups of classes -- Inquiry-Based Interactive Learning (IBIL), Text-Based Interactive Learning (TBIL), and Project-Based Learning (PBL) -- in which students investigate social, political, legal, and global issues, both in Japan and in other countries. Many of these issues align with the SDGs, particularly in the PBL classes where, over the course of two semesters, first-year students complete 3 or 4 projects, individually, in pairs, or small groups. Focusing on global issues of personal interest to them and making connections between global and local issues (= “glocal issues”), students investigate issues such as climate change, ecosystem depletion, gender inequality, pollution, refugees, or sustainable mobility. A key feature of these projects is that students explore how such issues impact local communities, including themselves, family, friends, and co-workers, as they develop their understanding of such glocal issues in their own lives within a broader societal context. For example, a student interested in the issue of food waste found out about “food drives” in their local area that collect and re-distribute surplus food from local supermarkets and food companies to support households and individuals in need. Investigating sustainable mobility in cities, another student looked at the lack of cycling infrastructure (such as cycle lanes, cycle paths, bicycle parking, safe cycling areas) in Myogadani, Tokyo, and started to question whether local organisations (local government, businesses, universities) are doing enough to promote, support, and develop low-carbon means of transport on a daily basis. In each project students produce a real-world product to share their understanding with a wider public audience beyond their PBL class. These diverse products include blog posts, campaign leaflets, campaign proposals, posters, videos, webpages, and youth magazine articles: Please visit the course website “PBL Resources” (https://sites.google.com/g.chuo-u.ac.jp/resources-for-pbl/home) to find explanations and examples of students’ processes during a project such as notes, journaling, and mind maps, as well as a range of project products. Overall, these new PBL classes empower students to (a) engage actively with SDG issues, (b) question their own assumptions about the world, (c) consider glocal issues from diverse perspectives, (d) synthesize their own critical understanding, and (e) recognize their own capacity for taking action and making a positive difference for a sustainable future.