中央大学のSDGsへの取り組みINITIATIVES

  1. ソーシャル・アントレプレナーシップ・プログラム

CHUO UNIVERSITY TOWARD SDGS

2022.03.31

ソーシャル・アントレプレナーシップ・プログラム

SDGs目標
カテゴリ
  • 教育
  • 社会・地域貢献

【取り組みのテーマ】ソーシャル・アントレプレナーシップ・プログラム(商学部 柚木 理雄特任准教授)

取り組み実施年度

2019、2020、2021

取り組み概要、意義、成果

2019年3月22日(金)に、中央大学商学部は、地域連携型PBLによりSDGsを実践するビジネス人材の育成を目的に、山梨県北都留郡小菅村、山梨県北都留郡丹波山村、東京都西多摩郡檜原村の奥多摩三村と交流・連携に関する協定を締結。

同協定に基づき、2019年4月より、学生が2年間をかけて、地域の資源を活かした新たなビジネスづくりにチャレンジをする新たな講義「ソーシャル・アントレプレナーシップ・プログラム(SEP)」が開設。

各村2ゼミ最大60名、計3ゼミ最大180名の学生が所属。
学生は、2年間という時間があることで、課題の特定から持続可能なビジネスの仕組みの構築まで、学生が主体的に取り組むことができ、実践的な学びがある。

また、学びの場を提供してくださる地域にとっても、2年間を通じた関係性ができ、さらには新たなビジネスが生まれる可能性がある価値を還元できる講義となっている。

 

【Theme of the initiative】Social Entrepreneurship Program(Faculty of Commerce Specially Appointed Associate Professor YUNOKI Michio)

Year of implementation

2019、2020、2021

Overview of initiatives, significance, and results

On Friday, March 22, 2019, the Faculty of Commerce of Chuo University signed an agreement on exchange and cooperation with Kosuge Village, Kitatsuru District, Yamanashi Prefecture, Tabayama Village, Kitatsuru District, Yamanashi Prefecture, and Hinohara Village, Nishitama District, Tokyo. The agreement aims to develop business human resources who will practice the SDGs through regional cooperationtype PBL.

In April 2019, the Social Entrepreneurship Program (SEP), a new program that aims to create new businesses using regional resources that students commit to for a two-year period, was established.

The maximum number of participants for each village is 60 students in two seminars, meaning that a total of 180 students can get involved for the three villages.

After completing two years of the program, students can take the initiative in everything from identifying issues to constructing a sustainable business structure, and they get the opportunity to participate in a practical approach to learning.

People in the villages can build relationships with the students over a two-year period, in addition to the possibility of the emergence of new businesses. I believe this project can return value to the villages for providing us with an opportunity for learning.