TOP新着ニュース

2021年07月12日

【重要】新型コロナウイルス感染症の感染拡大に伴う本学学生の行動指針について(10訂/7月12日版)
【Important】Guidelines for Chuo University Students Regarding the Spread of Coronavirus(Update 10 / July 12 version)

ENGLISH FOLLOWS

2021年7月12日

新型コロナウイルス感染症の感染拡大に伴う本学学生の行動指針について(10訂/7月12日版)

中 央 大 学

 本学ではこれまで、新型コロナウイルス感染症の感染拡大を防止するために、本学キャンパスへの入構や施設利用の制限及び学生の課外活動の制限を、「新型コロナウイルス感染症の感染拡大に伴う本学学生の行動指針について(九訂/6月21日版)」として定めていましたが、その後の新型コロナウイルス感染症の感染拡大等による社会生活への影響及び、新型インフルエンザ等対策特別措置法32条に基づく新型コロナウイルス感染症緊急事態宣言の発出等から、同行動指針の内容を下記のとおり改訂します。

 本学では、これまでも新型コロナウイルス感染症の感染拡大の予防のために様々な措置を講じておりますが、学生の皆さんが本学の教育・研究環境を十分に利用できず、また、学術・文化・芸術・スポーツ・ボランティア等の諸活動を十分に展開できない状況が続いておりますことは、誠に残念です。しかしながら、新型コロナウイルス感染症の感染拡大への対応が迫られる日々を1日でもはやく脱して、コロナ後の新しい大学生活を早期に開始できるように引き続きのご理解とご協力をお願いいたします。

 新型コロナウイルス感染症緊急事態宣言が発出されたこと及び社会状況等に鑑み、当面の間、下記の諸活動を除き、本学キャンパスへの入構や施設利用の制限及び学生の課外活動の制限を継続いたします。

入構を認める主な諸活動(不要不急な入構は極力控えてください)

  1. 面接授業の受講に伴う入構(緊急事態宣言の発出中は遠隔での受講を推奨します)
  2. 研究活動に伴う入構(原則、大学院生及び学部4年生以上)
  3. 大学主催の行事、各種講座、説明会、セミナー、ガイダンスへの参加に伴う入構
  4. 図書館、キャリアセンター、炎の塔等の施設の利用
  5. 事前手続をした内容に基づき、許可された学友会公認団体による諸活動
  6. 炎の塔内に研究室施設を有する団体の活動

※上記2~6の諸活動には事前の許可、届け出が必要となる場合がありますので、詳細はこちらでご確認ください。

入構及び活動を認めない主な諸活動

  1. 事前手続を行っていないため、許可されていない学友会公認団体による諸活動
  2. 学友会公認団体ではない団体(サークル等)の対面での課外活動
    ※SNS等を利用した、集合・密・対面を伴わないオンライン活動は除く

 今後の社会状況に応じて入構や施設利用の制限を段階的に緩和します。その際、面接授業の受講に伴う入構を除き、キャンパス毎に組織や施設の特性に即して、個別に入構や施設利用の許可または届出申請が必要となる場合がありますので、学生の皆さんは必要な手続きを行った上で、入構及び施設利用等を行ってください。入構許可・届出申請等を受け付けている諸活動については、こちらでご確認ください。


〇入構に関する注意

入構時には以下の点を順守してください。体調がすぐれない場合は、入構をしないでください。

  1. 3密(密閉・密集・密接)回避→入構先が3密でない環境であることを確認する。
  2. マスクの着用→感染症拡大防止対策として必須。
  3. 手洗い→学内各所にある消毒石けん水設置の洗面所で丁寧に手洗いをする。
  4. 身体的距離→対面を避け、1~2mの距離を確保する。
  5. 食事中は会話厳禁→唾液による飛沫感染対策が最も重要。

入構前

  • 2週間前から健康観察(検温・体調チェック)を毎日行い、異常がないことを確認し、日々の数値を記録しておき、データを携行すること。なお、発熱(37.5度以上)や体調不良があった際は、症状が出てから8日間経過するまでは入構できません(詳細は、「各キャンパスへの入構の可否の基準について」を参照)。また、施設利用、行事参加時等に検温記録の提示が求められた際には提示に応じること
    【検温記録ツールについて】
    スマートフォン向けに体温記録が可能なアプリが配信されていますので継続的な記録等に活用してください。iPhoneには標準搭載アプリのヘルスケアに体温記録機能があります。

     
  • マスクを準備し着用すること
  • 手拭き用タオル、消毒ジェル等の感染防止対策用品を持参すること
  • 生活圏、行動範囲の感染者情報に注意を払うこと
  • 厚生労働省が提供する、「新型コロナウイルス接触確認アプリ(COCOA)」を導入すること


入構中

  • 入構許可を受けた際のメール等を携帯し、大学からの要請に応じて提示できるようにしておくこと
  • 十分な身体的距離の確保に努めること
  • 学内における入構要件の対応以外の滞在時間は最小限に止めること
  • 利用場所に到着したら、先ず最寄りの洗面所で流水と石けんを使用して丁寧な手洗いをすること
  • 利用場所の窓やドアを5~10㎝以上開け放し、自然換気を行うこと
  • 通路の進行方向指示(左側通行等)、出入口指定がある場合は、その指示に従うこと
  • 入構中もマスクを着用すること。ただし、夏場は熱中症に注意すること
  • ドアノブ・エレベータのボタンは、なるべく素手で触らないこと
  • 入構中も、こまめに流水と石けんを使用して丁寧に手洗いをすること
  • 食事中は会話をしないこと。食後にマスクを着用して会話すること
  • 入構中に接した人と入退構の時間を記録しておくこと


〇日々の生活を送るにあたっての注意

 上記の入構に関する諸注意は大学への入構時に限らず、日々の生活を送るにあたり社会一般に求められる基本的な順守事項を多く含みます。学生の皆さんは、入構時に限らず上記諸注意を意識し、また、国が推奨する「新しい生活様式」の実践と、感染リスクが高まる「5つの場面」を意識して、日々の生活を送るように心掛けてください。

〇大学からの情報の周知について

 中央大学公式Webサイト、C plus、manaba等を通じて行います。定期的に確認するよう努めてください。

〇事務室窓口等について

 入構制限の継続に伴い、面接授業の受講に伴う入構者への対応、入構を許可・入構申請を受け付けた案件に限り窓口での対応を行います。一般的なお問い合わせは、中央大学公式Webサイトの【お問い合わせ】から、該当の部課室にあるお問い合わせフォームをご利用ください。内容によっては、返信に時間がかかる場合がありますので、予めご了承ください。

 また、電話でのお問い合わせは、事前に各組織のWebサイトで受付時間・連絡先電話番号等をご確認の上、ご連絡ください。

以上

 

July 12, 2021

Guidelines for Chuo University Students Regarding the Spread of Coronavirus
(Update 10 /  July 12 version)

Chuo University

To prevent the spread of the new coronavirus infection, Chuo University previously established the Guidelines for Chuo University Students Regarding the Spread of Coronavirus (Update 9 /  April 21 version), which includes restricting entry to the campus, the use of facilities, and students’ extracurricular activities. In view of the impact of the subsequent spread of infection on social life and the declaration of a state of emergency issued by the government under Article 32 of the Act on Special Measures for Pandemic Influenza and New Infectious Diseases Preparedness and Response, we have revised the content of the Guidelines as follows.

Chuo University has already implemented various measures to prevent the spread of the new coronavirus. We are very sorry that students are still unable to make full use of our educational and research environment or to fully engage in studies, cultural, artistic, sports, volunteer, and other activities. However, we would like to ask for your continued understanding and cooperation with regard to our coronavirus preventive measures so that we can end the days of restrictions and resume a new normal campus life as soon as possible.

In view of the state of emergency declaration issued regarding the new coronavirus and the present social conditions, the University will continue to restrict entry to the campus, the use of facilities, and students’ extracurricular activities for the time being, in view of the present social conditions, with the exception of the following activities:

Entry to the campus is permitted for the following activities (please refrain from entering the campus for non-essential/non-urgent activities to the extent possible):

1. Entry for taking face-to-face classes (Students are advised to take classes remotely during a state of emergency.)
2. Entry for research activities (in principle, permitted only for graduate students and senior undergraduate students)
3. Entry for attending university-hosted events, courses, briefings, seminars, or guidance
4. Using the library, the Career Center, the Honoo-no-Tou Research Building, and other facilities
5. Activities by groups authorized by the Association of Student Clubs, subject to prior approval regarding the contents of the activities
6. Activities by groups that have laboratories in the Honoo-no-Tou Research Building
* Prior notification and permission may be required for activities 2 to 6 above. For details, check here.

Entry to the campus and activities are not permitted for the following:

1. Activities by groups authorized by the Association of Student Clubs that have not received prior approval
2. Extracurricular activities in person by groups not authorized by the Association of Student Clubs (such as club activities)
* Excluding online activities using social networking services or the like that do not involve gathering, close contact, or face-to-face meetings.

Depending on the situation, we may gradually ease the entry restriction and limitations on the use of the campus. Permission or notification may be required for each occasion when entering the campus or using a facility, except in the case of entry for taking face-to-face classes, depending on the characteristics of the organizations and facilities on each campus. After following the necessary procedures, students will be allowed to enter the campuses or use the facilities. Please see here for specific on-campus activities that may be permitted upon approval or notification.

〇 Precautions for entering campuses

Please observe the following rules when you enter the campus. If you feel unwell, do not come to the campus.
1. Avoid the 3Cs (closed spaces, crowded places, close contact) → Make sure the location of the activity does not fall into the 3Cs.
2. Wear a mask → Compulsory to prevent the spread of infection.
3. Handwashing → Wash your hands thoroughly with soap and water at lavatories on campus.
4. Social distancing → Avoid close contact and keep one to two meters distance between yourself and others.
5. No conversations during meals → Preventing transmission of the virus through saliva droplets is of the utmost importance.

Before entering the campus

・ From two weeks prior, monitor your health condition (take your body temperature, check your condition) every day, and make sure you have no symptoms. Keep health condition records every day and carry them with you. If you have a fever (over 37.5 degrees Celsius) or are in poor condition, you will not be allowed to enter the campus until eight days have passed since the symptoms first appeared. (For details, see the Rules for Permission of Entry to the Campus.) When you use a facility or attend an activity on campus, show your body temperature records if you are asked to do so.
[Body temperature recorder]
A body temperature recorder app for smartphones is available. Use the app for keeping records. A body temperature recorder app is pre-installed in the iPhone.
・ Carry and wear a mask.
・ Carry personal infection prevention items, such as disinfection wet tissues or gel.
・ Pay attention to information on confirmed cases in your living and activity area.
・ Install the COVID-19 Contact Confirmation App (COCOA) provided by the Ministry of Health, Labor and Welfare on your phone.

On campus

・ Bring your entry permission email to the campus and show it when asked.
・ Make sure to maintain appropriate physical distance.
・ Minimize the time spent on campus.
・ Upon arriving at the campus, immediately wash your hands thoroughly with soap and water at the nearest lavatory.
・ Open the windows and doors of the facility you are using at least 5 to 10 cm (or more preferably) for natural ventilation.
・ If there are instructions regarding passage (such as walk to the left) or designated entrances and exits, follow the instructions.
・ Wear a mask on campus, but be careful about heatstroke in the summer.
・ Avoid touching door handles and elevator buttons with bare hands whenever possible.
・ While you are on campus, wash your hands frequently and thoroughly with soap and water.
・ Do not talk during meals. After meals, wear a mask when you talk.
・ Keep a record of the people you have interacted with on campus and the times you enter and leave.

○ Precautions in your daily life

Many of these precautions are general and basic socially-requested precautions that apply not only to entry to the campus but also in your daily life. All students should be aware of these precautions not only with regard to time spent on campus but also during daily life activities. Follow the new lifestyle recommended by the government and pay attention to the five occasions associated with high infection risk.

○ Notifications from Chuo University

Notifications and reminders from the University will be made on the Chuo University website, C-plus, manaba, and other media. Chuo will also send notices in English from time to time. Please check them regularly.

○ Office Contact

As entry restrictions continue, face-to-face consultations at university offices are available only for students who come to the campus for classes or activities for which entry to campus is requested and permitted in advance. For general inquiries, please use the inquiry form of the relevant section, which can be found on the Chuo University official website [Inquiry] or [Inquiry Form English]. Please note that it may take time to receive a reply, depending on the inquiry.
For phone inquiries, please check the office hours and contact phone number of each section in advance on the website.